+ h e a r m e +

Wednesday, October 7, 2009

+ Anak-anak Yang Diinginkan ISLAM +




ISLAM berkehendak pada yang baik dan berikut ialah syarat-syarat yang perlu ada pada diri anak-anak, iaitu:

1. Badan yang sihat dan kuat
2. Berilmu
3. Bercita-cita tinggi
4. Berakhlak mulia
5. Taat kepada peraturan Allah s.w.t

Badan yang sihat dan kuat

Dengan adanya kesihatan yang baik dari segi fizikal dan mental maka anak-anak mempunyai peluang yang baik untuk mencapai kemajuan. Allah mencintai umat-Nya yang mempunyai badan yang sihat dan kuat seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Orang mukmin yang kuat adalah lebih baik dan dicintai Allah dari orang mukmin yang lemah." ( Hadis riwayat Muslim )

Untuk menjamin kesihatan, anak-anak perlu diberi makanan yang baik dan segala penyakit perlu diubati dengan segera. Hanya satu penyakit sahaja dalam dunia ini yang tidak dapat diubati melainkan sakit tua.

Berlimu

Islam memuji orang-orang yang berilmu spertimana firman Allah s.w.t:

Ertinya:
"Nescaya Allah akan meninggikan beberapa darjat orang-orang yang beriman dari antara kamu dan orang-orang yang mempunyai ilmu." (Al-Mujadalah:11)

Islam sememangnya mengajarkan umatnya menuntut ilmu dari masa lahir sehingga saat mati dan menuntut ilmu di mana-mana sahaja. Di dalam Islam orang yang berilmu ialah manusia yang terpuji di sisi Allah dan martabatnya akan diangkat setinggi-tingginya. Ada hadis yang menggalakkan umat manusia supaya menuntut ilmu walaupun sampai ke negeri China.

Ulama-ulama Islam telah membahagikan kandungan hukum-hukum al-Quran kepada 3 hukum, iaitu:

* Hukum Akidah
* Hukum Syariah
* Hukum Akhlak

Dalam aspek ini manusia mempunyai 6 tugas, iaitu:

1. Mengimaninya
2. Mempelajarinya
3. Mengamalkannya
4. Menyiarkannya
5. Mempertahankannya
6. Memelihara kehormatannya

Memang jelas islam menghendaki anak-anak kita dididik dengan ilmu umum dan ilmu agama. Dengan erti kata istilah Islam ilmu Sunnatullah dan ilmu Sinullah.

Bercita-cita tinggi

Orang-orang yang beriman haruslah menjadi orang-orang yang bercita-cita tinggi. Ketinggian, kebaikan, kemuliaan dan kekuasaan sesuatu bangsa hanya boleh dicapai dengan ilmu. Islam juga memerintahkan umatnya supaya mencari kejayaan setelah selesai mengerjakan solat sepertimana firman Allah s.w.t

Ertinya:
"Maka apabila sudah selesai solat hendaklah kamu bertaburan di bumi dan carilah kurnia Allah."(Al-Jumaah:10)

Tetapi semua kerja ini hendaklah dilakukan dengan halal. Terdapat juga hadis yang mengatakan agar bekerja kuat seolah-olah kita akan hidup selama-lamanya. Pendek kata, cita-cita seorang anak-anak Muslim perlu diasuh seperti berikut iaitu mempunyai ilmu yang banyak, mempunyai kekayaan yang melimpah, kekuasaan yang tertinggi, akhlak yang mulia, badan yang kuat dan sihat serta mencapai hidup yang bahagia zahir dan batin di dunia dan akhirat.

Berakhlak Mulia

Islam mengajarkan akhlak yang baik dan mulia yang harus dimiliki dan diamalkan seperti dikatakan oleh para ulama Islam iaitu jujur. sabar, syukur, rajin, tawakal, ingatkan mati, merendahkan diri kepada allah s.w.t dan berbuat baik sesama manusia dan lain-lain.

Di samping itu Islam juga melarang umatnya melakukan perkara dan perbuatan yang buruk seperti khianat, iri hati, sombong dan bongkak, takbur, mengumpat dan sebagainya.

Taat kepada perintah Allah s.w.t

Pendek kata Islam mahukan manusia mentaati aturan Allah s.w.t dan Rasulnya di dalam segala aspek kehidupan spertimana firman Allah s.w.t:

Ertinya"
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan kepada Rasul-Nya."
(An-Anfal:20)

No comments: