+ h e a r m e +

Sunday, August 16, 2009

+ cinta : halal vs haram +

Memang setiap kita yang bernama manusia mempunyai perasaan. Perasaan cinta suci biasa diucapkan, cuma dalam hal ini syaitan memainkan peranan dalam menggelincirkan kepada kemungkaran dan larangan Allah. Memang perasaan cinta tidak boleh ditahan dan dibendung cuma kita hendaklah berlaku jujur dan menyalurkannya mengikut kehendak syariat.

Berjumpa antara lelaki dan perempuan tanpa ada muhrim adalah haram. Ia adalah satu dosa. Begitu juga berutus surat atau bercakap.Walaupun Adik nyatakan berjumpa tapi tidak melakukan perkara-perkara yang ditegah Allah, sebenarnya kedua-dua itu sendiri adalah
perkara yang ditegah! Tetap dikira berdosa kerana ia melakukan perhubungan tanpa ikatan yang dihalalkan oleh syariat. Jika telah kuat ikatan cinta dan kasih sayang, si lelaki hendaklah memberitahu keluarganya untuk menemui keluarga perempuan. Jika telah ada persetujuan, hendaklah diikat saja dengan perkahwinan mengikut syariat. Setelah menjadi suami isteri pupuklah cinta dan kasih sayang dengan sepenuhnya. Ia bukan sahaja dibolehkan malah mendapat rahmat Allah. Pasangan yang sudah bertunang pun masih tak dibenarkan berjumpa tanpa muhrim, inikan belum ada apa-apa ikatan. Hanya ikatan perkahwinan yang membolehkan lelaki dan perempuan berbuat begitu dan lebih dari itu. Ingatlah bahawa Allah melarang kita menghampiri zina, jadi setiap ciri-ciri yang akan mendorong kepada perbuatan itu juga dilarang. Melihat dengan sengaja pun dilarang inikan pula melihat kerana melepaskan rindu, sedangkan ia tiada ikatan yang
menghalalkan. Dari Jabir r.a.:
"Saya bertanya kepada Rasullah SAW perihal melihat dengan sekonyong-konyongnya kepada sesuatu yang diharamkan, lalu Nabi SAW bersabda:"Palingkanlah segera akan penglihatanmu."
Memang adat bercinta semuanya mendakwa cinta mereka ikhlas dan suci murni tetapi syaitan memainkan peranannya sehingga tidak kita sedari ia banyak melanggar larangan Allah. Ingatlah bahawa setiapyang haram itu adalah haram walau apa keadaan sekalipun, cuma kita yang kadang-kala cuba 'menghalalkan'nya dengan kita membuat pelbagai alasan itu dan ini. Di sisi Allah ia adalah satu dosa dan setiap dosa layaknya adalah neraka.

Diharap dapatlah kita menjunjung hukum Allah lebih daripada mengikut perasaan. Ingatlah perasaan kita seringkali ditipu oleh syaitan dan nafsu. Oleh itu berhati-hatilahdalam mencari keredhaanAllah.

Maksud firman Allah: Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sebahagian besar di antaramu. Maka apakah kamu tidak memikirkan? (Yaasiin:62)


Maksud firman Allah: Dan orang-orang yang kafir kepada
ayat-ayat
Allah dan pertemuan dengan Dia, mereka putus asa dari rahmatKu,
dan mereka itu mendapat azab yang pedih. (AlAnkabuut:23)
Maksud firman Allah: Sebenarnya, AlQuran itu adalah ayat-ayat
yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada
yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-Orang yang
zalim.
(AlAnkabuut:49)

No comments: