+ h e a r m e +

Saturday, August 29, 2009

+ Rebutlah peluang keemasan 10 malam terakhir Ramadan +

Saidatul Amani
Thu | Oct 12, 06 | 1:00:34 pm MYT
KUALA LUMPUR, 12 Okt (Hrkh) - Pengerusi Jawatankuasa Pengajian Markas Tarbiyah PAS (Maktar), Ustaz Ibrahim Mohd Raja mengingatkan umat Islam supaya jangan melepaskan peluang keemasan untuk menikmati malam Lailatul Qadar.

Beliau berkata, Lailatul Qadar tidak akan berlaku kecuali pada 10 malam terakhir Ramadan.

Katanya, Rasulullah s.a.w. dilahirkan dan diutuskan wahyu pada hari Isnin manakala ayat al-Quran yang pertama diturunkan pada malam Lailatul Qadar iaitu malam 21 (Isnin).

Menurut beliau, Rasulullah s.a.w. menerima wahyu setiap hari Isnin dalam bulan Ramadan iaitu 7,14,21 dan 28 dan empat kali Baginda berulang alik ke Gua Hira'.

Beliau berkata, merujuk riwayat At-Tabaroni dan Abu Daud; tanda-tanda
berlaku Lailatul Qadar seperti suasana malam berada dalam keadaan terang (langit cerah); udara pada waktu malam tidak panas dan tidak sejuk (nyaman), tidak ada bintang di langit, malam yang penuh keselesaan dan seronok manakala siang hari pula matahari keluar dalam keadaan tidak bercahaya.

Katanya, menjelang malam terakhir 10 Ramadan Rasulullah s.a.w. melakukan tiga perkara iaitu menghidupkan malam, mengejutkan semua ahli keluarga dan bersungguh-sungguh melakukan ibadat.

"Saya amat berharap semua umat Islam dapat mengikut apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. untuk merebut peluang keemasan malam Lailatul Qadar," katanya.

1 comment:

Unknown said...

bulan ramadhan bulan keberkatan untuk seluruh ummah Islam y perlu dimanfaatkan